اخلاق حرفه اي
اخلاق حرفه اي
در حيطه علوم پزشکي

         به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)  در حسینیه امام خمینی(ره) قم، ملاک ارزش اخلاقی را در ارتباط با خدا دانست و افزود: بر اساس مبانی اسلام هرکاری که انسان را به خدا نزدیکتر کند، ارزشمندتر است و هر کاری که برای خدا انجام شود ارزش دارد.

          وی همه ارزش های اخلاقی را در گرو نیّت فرد دانست و ادامه داد: کارهایی که در آن ریا و رسیدن به مطامع مادی دنیا هدف باشد، هیچ ارزش اخلاقی ندارد.
         این استاد اخلاق با اشاره به نظریه برخی فلاسفه در مورد ارزش اخلاقی گفت: ریشه اشکالات و اختلافات ما با آنها در این است که جهان بینی ما متفاوت است؛ شناخت آنها از خدا و انسان درست و کامل نیست.
        رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در جواب کسانی که لذت را ملاک اخلاق می دانند گفت: ما با لذت گرایی مخالف نیستیم بلکه لذت گرایی محدود به مادیات و دنیا را نمی پسندیم، ما دنبال بهترین لذت و پایدارترین آن هستیم؛ اگر اخلاق اسلامی را رعایت کنیم به بهترین لذت ها می رسیم.
       آیت الله مصباح یزدی درباره نظریه ارسطو که اعتدال بین قوای شهوانی، غضبیه و عاقله را بالاترین ارزش اخلاقی می داند، گفت: اعتدال در این دنیا که قوای مختلف در تزاحم هستند لازم است، تا انسان بتواند در جهت کمال حرکت کند؛ ولی در آن دنیا که همه قوا در حد اعلاء است و با هم تزاحمی ندارند، دیگر اعتدال جایگاهی ندارد.
      وی با توجه به این نظریه که دیگر خواهی را ملاک خوبی می داند اظهار داشت: دیگر خواهی وقتی ارزش دارد که به خاطر خدا باشد و با این دید که اینها بندگان خدا هستند و به او منتسبند و خدا دوست دارد، به دیگر بندگانش خدمت کنیم.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 دی 1390برچسب:, توسط واحد اخلاق حرفه ای |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.